Accueil > Footer > Rechercher > HAL : Dernières publications
Musidanse sur HAL : Dernières publications
https://hal.archives-ouvertes.fr/search/MUSIDANSE/?omitHeader=true&q=%2A
Articles
-
[hal-04847669] Mycelium Garden : Listening to and composing with the infra-world
19 décembre 2024, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Diane Schuh), Diane SchuhThe soil is an unthought: perceived as a surface, its inner life is ignored (Selosse 2021). Yet the mycelium, a vegetative underground organism (Francis 2020), long thought to be inert (Sheldrake 2021), forms networks of complex inter-species interactions that are essential to life (Selosse 2000). This non-human, non-plant network connects and entangles non-human animals, plants, and humans in vital, dynamic, and communicative assemblages (Tsing 2017). Researchers have very recently uncovered, through multi-channel analysis, the complexity of electrical signal transmission systems in these networks. Uncovering these signals requires very fine technical calibration. The extreme diversity of these communications can be compared to the complexity of human languages, surpassing it (Dehshibi and Adamatzky 2021). In an artistic project of attention for the living (Nova 2022), how to make sensitive and audible the invisible and imperceptible dimensions, the very otherness (Maris 2018) of these micro or even infra-phenomenologies of organic beings perceived as inert? We will relate a research-creation experience that attempts to make this network audible and sensitive in a process of musical composition with mycelium. Forming an interdisciplinary team of musicians, designers, engineers, architects and artists, we pool our skills and approaches to cultivate a mycelium, develop a device to capture the action potentials of this organism and design a diffractive machine learning model (Karen Barad et al. 2021) aiming at automatically listening to the spectrum of its electrical communications. It is through the prism of this dynamic entanglement between humans, mycelium and machines that we attempt to compose an interspecific sound installation, as a diffractive interface (Barad 2007) between artificial and natural intelligences (Scurto et al. 2021), and micro- and macro-scale performativities. The analysis of the creation of these objects will serve to rethink interspecies communication, conceived not as a process based on a common culture and intentionality but as a form of co-production of meaning through "adjustment of differences" (Guillo 2019). We will question the aesthetic stakes of forms generated automatically or, in this case, guided by non-human processes, showing the fragmentation and dissolution of intentionality in this type of productions, which synthesize and explore unexplored niches of our cultural spaces. -
[hal-04847606] L’Écoute du jardinier
19 décembre 2024, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Diane Schuh), Diane SchuhCette communication présente L’écoute du jardinier, une pièce sonore issue du projet LICHENS, lauréat de l’appel à projets de recherche de la MSH Paris Nord en 2023. Ce projet vise à développer un écosystème d’attention et de soin en collaboration avec le jardin de la MSH, en explorant des méthodologies d’écoute comme vecteurs de sensibilisation au vivant. En partenariat avec les jardiniers de l’ESAT Vivre Autrement (Bobigny), des ateliers transdisciplinaires associant jardinage, écoute et musique ont été menés. Ce travail met en avant le concept d’autonomie poétique, défini comme la capacité des personnes en situation de handicap à exercer leurs choix esthétiques et à exprimer leur créativité. Cette démarche se situe à l’intersection de l’inclusion, de l’empouvoirement et de l’écologie sonore. La pièce est construite à partir d’enregistrements réalisés par les jardiniers, incluant leurs commentaires en temps réel sur les sons qu’ils percevaient dans le jardin. Elle propose une immersion dans leurs perceptions auditives singulières, sans narration imposée, et explore des manières d’écouter et de se relier au vivant. -
[hal-04847580] Composing with the living : Three research-creation projects in music
19 décembre 2024, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Diane Schuh), Diane SchuhThis presentation explores the integration of ecological awareness into musical practices through three research-creation projects conducted as part of a doctoral study. Drawing on methodologies inspired by the "art of noticing," (Tsing 2015) the projects emphasize attentiveness to the living and establish transdisciplinary bridges between music, ecology, and community engagement. The first project, "LICHENS: A Gardener’s Listening", connected gardening practices with sound perception in the MSH Paris Nord "garden in motion," fostering ecological and artistic awareness through collaborative workshops with ESAT gardeners. The second project, "Murmuring Barks: Composing a Garden of Sounds", transformed field recordings from urban wastelands into immersive, multichannel soundscapes, using granular synthesis to highlight biodiversity and auditory polyphony. The third, "Mycelium Garden: Co-Composing with the Living", employed bioelectric signals from mycelium networks to influence real-time electroacoustic compositions, challenging anthropocentric perspectives and exploring interspecies co-creation. These projects collectively demonstrate how listening can serve as a sensible mean for ecological engagement, proposing ways of "making-garden" in music by integrating artistic, ecological, and scientific perspectives to deepen our connection with the human and non-human living. -
[hal-04847513] “Faire-jardin”, building a transdisciplinary approach
19 décembre 2024, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Diane Schuh), Diane SchuhExploring the intersection of landscape and musical composition, our communication will focus on the concept of “faire-jardin”, aiming to blend the practices of gardening with musical creation. We will illustrate this through the 2023 LICHENS project at MSH Paris Nord's garden in motion in Saint-Denis, France. This project seeks to engage diverse audiences in the garden and concert hall, heightening their awareness for the diversity of life, encompassing both human and non-human forms. A key aspect of our approach involves fostering a certain form of listening, inspired by Tsing's “Art of Noticing” (Tsing 2017). The project investigates how this cross disciplinary experience can enrich the practices of both gardening and musical composition. Furthermore, it delves into how these insights can contribute to developing methodologies for both fields, particularly in response to contemporary environmental, climatic, and social challenges. -
[hal-04847476] Mycelium Garden : écouter et composer avec l’inframonde
19 décembre 2024, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Diane Schuh), Diane SchuhLe sol est un impensé : perçu comme surface, sa vie intérieure est ignorée (Selosse 2021). Pourtant le mycélium, organisme souterrain végétatif (Francis 2020), longtemps pensé comme inerte (Sheldrake 2021), forme des réseaux d’interactions inter-espèces complexes et indispensables au vivant (Selosse 2000). Ce réseau non-humain et non-plante relie et enchevêtre animaux non-humains, végétaux et humains dans des agencements vitaux, dynamiques et communicants (Tsing 2017). Des chercheurs ont découvert très récemment, par une analyse multicanale, la complexité des systèmes de transmission du signal électrique dans ces réseaux. La mise au jour de ces signaux demande un calibrage technique très fin. L’extrême diversité de ces communications a été comparée à la complexité de langages humains, en la surpassant (Dehshibi et Adamatzky 2021). Dans un projet artistique d’attention pour le vivant (Nova 2022), comment rendre sensibles et audibles les dimensions invisibles et imperceptibles, l’altérité-même (Maris 2018) de ces micro voire infra-phénoménologies d’êtres organiques perçus comme inertes ? Pour construire cette interaction, nous avons développé une méthodologie fondée sur la recherche d’une « connaissance objective » (Popper 1979). Lors de cette recherche expérimentale nous avons tenté d'entrer en relation avec un organisme non-humain afin d'observer son comportement et ajuster notre comportement en interaction avec lui, dans un processus de composition à trois agents humain/IA/mycélium. Nous nous sommes demandé quels protocoles construire pour accéder au signal du mycélium et comment fabriquer des assemblages qui nous permettent de rendre audible et sensible cette interaction. Ce projet investigue et questionne les interfaces et les transductions en jeu dans les projets d’interactions interspécifiques. Cette installation aborde l'importance de la reconnaissance de l'altérité des êtres non-humains, ainsi que la nécessité d’élaborer des protocoles de recherche guidés par un principe de « verisimilitude » dans le projet écologique d’attention au vivant.