Accueil > Footer > Rechercher > HAL : Dernières publications
Musidanse sur HAL : Dernières publications
https://hal.archives-ouvertes.fr/search/MUSIDANSE/?omitHeader=true&q=%2A (...)
Articles
-
[hal-04348902] Danses contemporaines en situation de postmémoire en France, S/T/R/A/T/E/S de Bintou Dembélé et Legacy de Nadia Beugré
17 décembre 2023, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Isabelle Launay), Isabelle Launay[...] -
[hal-04345327] La notation Laban comme outil d’analyse du rapport complexe entre la danse et la musique : le cas de la danse classique cambodgienne
14 décembre 2023, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Polina Manko), Polina Manko[...] -
[hal-04324135] Poéticas e políticas da memória das obras em dança. Trabalho da memória dos repertórios, cultura do esquecimento e citação
5 décembre 2023, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Isabelle Launay), Isabelle Launay[...] -
[hal-04291873] Émergences : de la poïésis au prototype
17 novembre 2023, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Paul Goutmann), Paul GoutmannCet article s'appuie sur l'aspect poïétique d'Émergences, pièce électroacoustique en ambisonie 3D composée dans le cadre d'une recherche sur les interfaces pour le traitement spatial du son afin de souligner les implications technologiques et musicales de cette recherche-création. L'auteur fait ainsi état d'une pratique de compositeur-chercheur à partir de la troisième itération d'une boucle mêlant développements logiciels et compositions musicales. -
[hal-04288192] Pour la Paix. Analysing the piece and preparing its performance
15 novembre 2023, par ano.nymous@ccsd.cnrs.fr.invalid (Ulysse Ghingaro), Ulysse GhingaroPour la Paix (1981-82) has a particular place inside Xenakis’ production: it is his unique radio composition (Hörspiel). The composer drew extracts of texts from two books of his wife, to tell the story of two young boys, stemming from the same village, but recruited in two enemy armies. This text is read by four narrators. It is musically commented by sounds produced by the UPIC. In parallel, ten choral sequences open more speculative spaces, and propose a musical extension. Put in a tape, these three components can be diffused on the radio. However, the work was created in concert, and it is doubtless why Xenakis also proposes concert versions. After the examination of the project and the genetics of the work, we will analyze the components one by one (text, choral sequences, UPIC sounds). Then, we will examine their assembly, by emitting the hypothesis that the fragility of this assembly explains why the version concert (in particular the one with the narrators and the choirs on stage) is the more interesting for the listener. A particular attention will be devoted to the performance of the version concert, as we will perform it with the vocal ensemble Soli Tutti on April 2022 at University Paris 8.