Clara BIERMANN


|

Clara Biermann is an ethnomusicologist and anthropologist, and a lecturer in the Music Department at the Université Paris 8, where she teaches general ethnomusicology, ethnographical and musical analysis methods, and anthropological approaches to musical alterities in Latin America. As part of the ethnomusicology strand of the master’s programme ‘Master Théories et Pratiques de la Musique’, she works on issues concerning the power(s) of music, ethnography, performance, and multisensoriality.

Clara Biermann has long-standing research interests in candombe, the emblematic musical and dance practice of Afro-Uruguayan culture in Montevideo. She primarily focuses on the relationship between creation, expertise, and activism among the Afro-Uruguayan artists considered as candombe specialists within the context of a national appropriation of the practice. Her work explores the role of expressive and sensory practices, music and dance to deepen understanding of the issues and values relating to the ‘interplay of colours’ that fuels the construction of Afro-descendancy in Uruguay. Her current research addresses the relationship between gender, race, musical expertise and social legitimacy in Uruguayan music (murga, plena), as well as the creative processes and circulations of musical and choreographic cultures and political and religious imaginaries in the Black Atlantic.

After studying ethnomusicology and anthropology at the universities Paris 8 and Paris Nanterre, Clara Biermann completed her PhD at the Centre de Recherche en Ethnomusicologie (LESC-CNRS). She is a former member of EHEHI-Casa de Velázquez Madrid (2012-2013) and holds an Associate Teaching and Research Fellowship (ATER) at IHEAL-Paris 3 Sorbonne Nouvelle (2016-2027).


Publications

Peer Reviewed Articles

« ¿Hay que tener bolas para ser una murga “de verdad” ? Humor de género y transgresión en el Carnaval de Montevideo (Uruguay, 2012) », 2023, Alfaro, M et al. (ed.). (2023.). Actas del 1er Congreso Académico Interdisciplinario sobre Carnaval Uruguayo. Udelar. CAICU. Cátedra UNESCO en Carnaval y Patrimonio. https://hdl.handle.net/20.500.12008/45026

« Une ethnographie « à rebours ». La fabrique de l’album de candombe de Chabela Ramírez », Cahiers d’ethnomusicologie n°35, Cultures du numérique, 2023, pp. 43-64, co-écrit avec Julien Jugand. https://journals.openedition.org/ethnomusicologie/4695

« Composer avec les orishas. Acteurs et actrices de la religiosité du candombe afro-uruguayen », Civilisations n°67, À l’écoute des transnationalisations religieuses, 2018, pp. 129-149. https://hal.science/hal-04376274

Pour Transposition. Musiques et sciences sociales n° 6 : Elsa Grassy et Jedediah Sklower (dir.), Politiques des musiques populaires au XXIe siècle, Collection « Musique et société », Paris : Irma ; Bordeaux : Ed. Mélanie Seteun, 2017. https://journals.openedition.org/transposition/1469

« Faut-il avoir des bolas pour faire une « vraie » murga ? Comique de genre et transgression dans le Carnaval de Montevideo (Uruguay) », Cahiers d’ethnomusicologie n°26, 2013, pp. 111-128. hal-04376250 https://journals.openedition.org/ethnomusicologie/2034

« Chabela Ramírez Abella (Julia Isabel) », Dictionnaire des Créatrices, Editions Des Femmes-Antoinette Fouque, Paris, 2013. 

« Jeux de couleurs dans le candombe afro-uruguayen », Volume ! n°8-1, 2011, pp. 131-147. https://journals.openedition.org/volume/116

Book Chapters

« Faire corps avec les orishas. Création chorégraphique et construction d’afrodescendance en Uruguay », in OLIVIER E. & Sarah ANDRIEU (dir.) Création artistique et imaginaires sociaux de la globalisation, 2017, pp. 329-349. hal-04376257

« La voie de Chabela. Trajectoire d’une figure du candombe afro-uruguayen », in OLIVIER E. (éd.), Musiques au monde. La tradition au prisme de la création, Paris, Delatour, 2012, pp. 47-66. hal-04376257

Artistic Productions

‘De tambores y de amores’, premier disque soliste de Chabela Ramírez, Perro Andaluz. Projet soutenu par la Société Française d’Ethnomusicologie, ANR Globalmus, FONAM (Uruguay), AGADU (Uruguay), Unesco (Uruguay) et la Casa de la Cultura Afrouruguaya, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=80brImQ6ZFI&t=8s

« La voix de Chabela. De tambores y de amores », Film documentaire, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=JwOBtWQa6Xs&t=555s