Sylviane PAGES


|

Maitre de conférences

Maître de conférences

Sylviane Pagès has been a lecturer in the Dance department of Paris 8 University since 2010. Her research focuses on butô and the history of dance in France in the XXth century, by an approach where cultural history and aesthetics mingle. She published in 2015, at Éditions du Centre national de la danse, the book based on her thesis, La réception du butô en France, malentendus et fascination [The reception of butô in France, misunderstandings and fascination]. Her approach of the history of dance is through the choreographic style transfers and gesture circulations, so the book deconstructs butô’s commonplaces, thus allowing a rereading of the history of dance in France, particularly the period of intense development of contemporary dance in the 1970-80s. 

This second field of study is precisely the one she has been developing within the research-group « Histoire contemporaine du champ chorégraphique en France [Contemporary history of the choreographic field in France] » with Mélanie Papin and Guillaume Sintès. Following the organization, from 2012 to 2014, of a cycle of study days « Relire les années 1970 en danse [Rereading the 1970s in dance]» (involving micadanses, Bnf and CND), a collective book was published : Danser en Mai 68 ([Dancing in May 1968]), by micadanses and Paris 8 university (2014).

The same group is currently working with Isabelle Launay on the research project « Karin Waehner, une artiste migrante. Archive, patrimoine et histoire transculturelle de la danse [Karin Waehner, a migrant artist. Archive, heritage and transcultural history of dance] » (Project Labex Arts-H2H). Again with Isabelle Launay, Sylviane Pagès has codirected the work Mémoires et histoire en danse [Memories and history in dance], Mobiles n°2, L’Harmattan, Arts 8, 2010). She has also served on the editorial board of such journals as Funambule, and Repères, cahier de danse and is presently a member of the scientific editorial committee of Recherches en danse (www.danse.revues.org) and board-member of the association des Chercheurs en danse ([Dance-research association] www.chercheurs-en-danse.com)
She is regularly invited by educational structures (teacher-training, artist-training at CNDC in Angers …) or cultural agencies (Arts vivants 11...), where her lectures generally deal with the history of dance in France or Japan. Eventually, she has collaborated with several dancers and choreographers including Gyohei Zaitsu and Laurence Pagès.


 

Publications

 

Livres

Le butô en France, malentendus et fascination, Pantin, Centre national de la danse, 2015, 288 p.

 

Directions d’ouvrages ou de revues

(avec Papin Mélanie, Sintès Guillaume) Danser en mai 68. Premiers éléments, Paris, Micadanses, Université Paris 8, 2014, 159 p.

(avec Isabelle Launay) Mémoires et histoire en danse, Paris, L’Harmattan, collection Arts 8, Mobiles n°2, 2010, 454 p.

 

Articles dans des revues à comité de lecture

« Convoquer l’enfance en butô. Pour un geste non su », Repères, cahier de danse, n°36, novembre 2015, pp. 7-9.

« Au risque de l’intime : le butô, une poétique de l’infime », Repères, cahier de danse, avril 2012, pp. 24-27.

« La construction exotique du butô en France », L’Ethnographie, « Pratiques corporelles artistiques et regard de l’autre », L’Entretemps, n°5, 2011, pp. 125-136.

« La réception du butô dans la danse contemporaine en France : contre-modèle esthétique et résurgence expressionniste », Théâtre / Public, Scènes françaises, scènes japonaises : allers-retours, décembre 2010, pp. 47-50.

« Ôno Kazuo : le plus vieux danseur du monde. Légende d’une verticalité épuisée », Repères, cahier de danse, novembre 2009, pp. 12-14.

« Le moment Cunningham - L’émergence d’une référence incontournable de la danse en France… », Repères, cahier de danse, avril 2009, pp. 3-6.

 

Chapitres d’ouvrages

(avec Isabelle Launay, Sylviane Pagès, Mélanie Papin, Guillaume Sintès), « L’ambivalente revendication d’exister. Mai 68 et « La danse » », in Sylviane Pagès, Mélanie Papin, Guillaume Sintès (dir.), Danser en mai 68. Premiers éléments, Paris, Micadanses, Université Paris 8, 2014, pp. 96-125.

« Tomber » in Histoires de gestes, Marie Glon et Isabelle Launay (dir.), Arles, Actes Sud, 2012, pp. 39-53.

« Résurgence, transfert et voyages d’un geste expressionniste en France : une historiographie discontinue et transnationale. Le butô entre le Japon, la France et l’Allemagne » in Mémoires et histoire en danse, Isabelle Launay, Sylviane Pagès (dir.), Mobiles n°2, Paris, L’Harmattan, Arts 8, 2010, pp. 373-384.

(avec Anne Abeille, Isabelle Launay), « Archives d’une expérience », in Isabelle Launay (dir.), Les Carnets Bagouet, la passe d’une œuvre, Besançon, Les solitaires intempestifs, 2007, p. 87-316.

 

Communications publiées

« Storia e appropriazioni del butô sulla scena francese », in Matteo Casari, Elena Cervellati, (dir.), Butô. Prospettive europee e sguardi dal Giappone, Bologna, Dipartimento delle Arti e ALMADL – Area Sistemi Dipartimentali e Documentali, 2015, pp. 123-132.

« L’influence des théories du corps à l’œuvre dans le Butô de Hijikata Tatsumi sur les pratiques des danseurs contemporains en France », Actes du colloque SDHS / CORD / CND, Repenser pratique et théorie, Birmingham, Society of Dance History Scholars, 2007, pp. 390-394.

 

Autres

Depuis 2012, membre fondateur du comité scientifique éditorial de la revue Recherches en danse – revue de l’association des chercheurs en danse, sur http://danse.revues.org/

 
Site de l’équipe « Danse, geste et corporéité » : http://www.danse.univ-paris8.fr/